Zkratka CNG pochází z anglického Compressed Natural Gas, což v překladu znamená stlačený zemní plyn.
Zemní plyn lze využívat jak ve formě stlačeného plynu - tedy CNG (tlak 200 barů), tak ve zkapalněné formě - pod názvem LNG (při teplotě -162° C). V současnosti se převážně využívá CNG verze.
Tvořena je převážně metanem (CH4) s příznivým poměrem uhlík/vodík. Vozidla na zemní plyn produkují výrazně méně škodlivin než vozidla s klasickým pohonem.
V porovnání s klasickými palivy, jakými jsou benzín či diesel, je cena CNG poloviční a dopady na životní prostředí jsou minimální.
CNG jako ekologické palivo
- Výrazné snížení emisí pevných částic, které jsou u vznětových motorů považovány z důvodu mutagenních a karcinogenních účinků za nejzávažnější
- Kouřivost vznětových motorů je u plynových pohonů prakticky eliminována
- Snížení emisí oxidu uhličitého (skleníkového plynu) cca o 10-15 %
- Snížení dalších dnes sledovaných složek emisí – oxidů dusíku NOx a emisí oxidu uhelnatého CO
- Výrazné snížení nemetanových, aromatických a polyaromatických uhlovodíků (PAU), aldehydů
- Snížení tvorby ozónu v atmosféře
- Spaliny z motorů na zemní plyn neobsahují oxid siřičitý (SO2)
- Do zemního plynu se nepřidávají aditiva a karcinogenní přísady
- Plynové motory mají tišší chod, úroveň hluku plynových autobusů oproti naftovým je díky „měkčímu“ spalování nižší o 50 % vně vozidel, o 60 - 70 % uvnitř vozidel
- Při tankování nevznikají žádné ztráty paliva (odpařování nafty a benzínu)
- Nemožnost kontaminace půdy v důsledku úniku nafty a benzinu na silnici a v garáži
Jak to funguje?
Pro využívání zemního plynu ve vozidlech je zapotřebí speciální zásobník plynu a reduktor. Na zemní plyn tedy lze přestavovat existující benzínová vozidla, na trhu jsou už i vozidla s pohonem na zemní plyn již od výrobce vozu.
Nádrže pro skladování zemního plynu v automobilech jsou vyráběny výhradně jako válcové. Omezením pro jejich montáže do vozidel je velká hmotnost. Tato nevýhoda je zvláště patrná u montáží do osobních vozidel. Hmotností nádrže je omezena kapacita tankování paliva a tím pádem i dojezd vozidla na jedno natankování.
Pracovní tlak v nádrži je 20 MPa. Je přípustný krátkodobý nárůst až na 26 MPa, např. po tankování plynu. Zkušební hydraulický tlak je min. 30 MPa a tato zkouška se provádí u každé nádrže při výrobě.
Tlakové nádoby prochází řadou mnohem přísnějších zkoušek oproti zkouškám nádrží kapalných paliv (především odolnost proti nárazu, požáru a zvýšení tlaku). Ve vozidle jsou navíc tlakové nádoby vybaveny několika pojistnými zařízeními (přetlakový ventil, atd).