Úvodní slovo: Jak si opatřit plynový pohon?
Zájem veřejnosti o alternativní pohonné hmoty, z nichž jednoznačně největší zastoupení a nejlepší podmínky na trhu mají dnes LPG a CNG, poslední dobou poměrně výrazně roste.
Hlavní „zásluhu“ na tom má především vývoj cen benzínu a nafty. V průběhu několika let stoupla cena benzínu bezmála o 10 korun za litr. Dennodenní provoz vozidla tím pádem není dvakrát levnou záležitostí, obzvlášť v době, kdy se počítá doslova každá koruna...
Také jste se doslechli o LPG nebo CNG a uvažujete o jeho pořízení? Ptáte se, jak si takový pohon „opatřit“ a na co si při tom dát pozor? Pak právě vám jsou určeny následující řádky.
Varianta č.1: Koupit ojetinu s již zabudovaným plynem
Tato varianta v sobě skrývá asi nejvíce úskalí ze všech. Možnost vyhnout se investici do přestavby je sice na jednu stranu lákavá, přesto vyvstává množství otazníků:
Jaká značka systému je namontována? Existuje u nás firma, která je schopna provádět servis? V jakém stavu je zabudované zařízení? Dají se sehnat náhradní díly? Má ještě nádrž platnou tlakovou zkoušku? A co legislativa – je pohon zapsaný v technickém průkazu? Jsou k dispozici originální doklady od zařízení? Nebudu mít problémy při přihlášení vozu?
Největší zádrhel nastává u vozidel dovezených ze zahraničí, kde je občas nainstalováno takové zařízení, které se buď v České republice nepoužívá vůbec nebo jen sporadicky. Náhradní díly jsou tím pádem nedostupné, nebo se jejich ceny pohybují v astronomických výšinách.
Pokud zákazník po koupi nechce o výhodu levné jízdy přijít, je nucen minimálně motorovou část zařízení vyměnit za systém, který je u nás běžně dostupný. To představuje poměrně zásadní investici, čímž zaniká původní předpoklad větší úspory.
Varianta č.2: Při koupi nového auta si přestavbu nechat provést přímo od výrobce
Velké množství spokojených uživatelů LPG a CNG pohonu a poměrně široký zájem ze strany veřejnosti vedl k zamyšlení i samotné výrobce automobilů – když je takový zájem o plyn, proč ho také nemontujeme?
Co na tom, že většina prodejců donedávna plyn zavrhovala, vozidla s plynem nechtěla pouštět do dílny na servis nebo vyhrožovala zákazníkovi ztrátou záruky na vůz v případě přestavby?
Dnes už velké množství z nich (namátkou jmenujme např. Škoda, Kia, Hyundai, Fiat, Chevrolet, Dacia) nabízí vybrané modely s plynovou zástavbou. Montáž je provedena buďto přímo ve výrobě nebo ji dodatečně provádí autorizovaný prodejce – smluvní partner automobilky. I toto řešení má ovšem několik skrytých ale.
Především nemáte možnost ovlivnit volbu zařízení a výbavy. Prodejci totiž instalují takové systémy a takové komponenty, které mají striktně předepsané centrálou. Už neřeší, jestli daná značka bude vyhovovat zákazníkovi, jestli nebudou stát náhradní díly majlant nebo zda dotyčný nebude mít problém vůbec najít servisní dílnu, která se takovým zařízením zabývá. Samotnou kapitolou jsou pak zkušenosti a znalosti mechaniků, kteří přestavby provádějí.
Pokud o variantě koupě vozidla s nainstalovaným plynem přímo z výroby nebo od prodejce vozidla uvažujete, vyžádejte si předem o montáži co nejvíce informací a zjistěte si zkušenosti a reference od jiných zákazníků. Jedině tak budete mít možnost vyhnout se nepříjemným problémům.
Varianta č.3: Nechat si udělat přestavbu od specializované firmy
Při troše uvažování nám vychází jako optimální řešení provést přestavbu dodatečně na vlastní pěst a mít tak možnost ovlivnit, co všechno bude montáž zahrnovat a kdo ji provede. I tady je ale obezřetnost na místě. Celkový počet „montážních dílen“ v České republice už se dnes pohybuje ve stovkách. Těch opravdu zkušených a specializovaných, pro které přestavby na plyn nejsou jen doplňkovou činností, je ale jen malé procento.
Přečtěte si proto naše doporučení "jak vybrat montážní firmu".