• čeština
  • deutsch
  • english

Generace plynových zařízení

Generace zařízení LPGS postupnými inovacemi motorů se průběžně vyvíjí také plynová zařízení, díky čemuž jdou na LPG přestavět takřka všechny vozy. Zásadním předpokladem pro správné fungování LPG pohonu je ale především použití vhodné generace zařízení. V případě instalace nesprávného systému nejenom že LPG nebude fungovat tak jak má, ale hrozí také poškození motoru a dalších součástí vozidla.

Systémy s centrálním směšovačem

Klasické zařízení se směšovačem (známého také pod pojmem mix) se používá pro karburátorová vozidla a vozy s jednobodovým nebo vícebodovým vstřikováním.

Kapalný plyn je z nádrže veden potrubím do reduktoru, kde je ohříván a přechází v plynnou fázi. Dále putuje ke směšovači (mixu), kde se mísí s nasávaným vzduchem a takto vzniklá palivová směs je poté dávkována do spalovacího prostoru motoru.

U vozidel s katalyzátorem a s lambda sondou je optimální dávkování paliva zajištěno samostatnou řídící jednotkou LPG, která na základě informací z originálních snímačů motoru upravuje složení směsi.

Příklady montáží: Škoda 120, Škoda Favorit, Škoda Felicia, Peugeot 106


Sekvenční vstřikování

Jedná se v současné době o nejrozšířenější systém, který se používá u většiny automobilů (cca rok výroby 2000 a mladší, včetně nových vozidel, která ještě nejsou vybavena přímovstřikovými motory). Toto zařízení je prakticky identické se zabudovaným systémem benzínového vstřikování.

Přísun paliva do motoru zde zajišťují plynové vstřikovače, které jsou ovládány elektronicky dle údajů získaných z řídící jednotky vozidla. Výkon automobilu je prakticky totožný s provozem na benzín. Přepínání na LPG i zpět na benzín v okamžiku vyčerpání paliva v nádrži je řízeno automaticky bez nutnosti zásahu řidiče.

Příklady montáží: Škoda Fabia, Škoda Octavia, Ford Focus, VW Passat, Chevrolet Aveo


Přímé vstřikování - motory TSI, FSI, GDI, ...

U takto označených motorů se benzín vstřikuje namísto do sacího potrubí přímo do spalovacího prostoru motoru, což má za následek náročnější přestavbu na LPG. Není totiž možné použít běžné sekvenční vstřikování, ale jedinečnou sadu s jednotkou naladěnou pro konkrétní vozidlo a kód motoru.

Funkce tohoto systému spočívá kromě provozu na LPG také ve stálém přivstřikování určitého množství benzínu, čímž jsou chráněny benzínové vstřikovače před nenávratným poškozením. Přibližná průměrná spotřeba benzínu je cca 1-2 l/100 km.

Více informaci o technologii si můžete přečíst zde.

Příklady montáží: Škoda Yeti TSI, Škoda Octavia FSI, Audi A4 FSI, Hyundai i30 GDI

ikona - Facebook  Google+ikona - YouTube

Kopírování obsahu bez souhlasu autora je zakázáno.